De flesta har fel

De flesta tycker att de själva har rätt i det mesta. Mer rätt än alla andra. Man kan hålla med en del andra om mycket, men när det kommer till dispyter och frågor där vi inte är överens, där tenderar vi att hålla fast vid vår egen uppfattning, hellre än att överge den för någon annans.

Det är ingen konstig inställning. Jag är själv anhängare av den. Jag har rätt och alla andra har fel. Min uppfattning är rimligare än andras uppfattning, så som jag har satt ihop den utifrån mina erfarenheter.

Det är ju därför jag tycker som jag tycker. Annars skulle jag tycka annorlunda, eller hur?

So far so good. Men…

På jorden finns det ungefär 7 miljarder människor.

Hur stor är chansen att just jag har rätt?

Precis. En på 7 miljarder.

Hur liten är egentligen den chansen? Faktum är att den är ganska precis 1000 gånger mindre än att få 7 rätt med en enkelrad på Lotto (en på 6,724520 miljoner, eller en på ca 7 miljoner, eller en på 0,007 miljarder, eller 1/1000 av sannolikheten att vi har rätt).

Vi går alltså runt och tror att vi själva, med en sannolikhet som är en tusendel av att vinna med enkelrad på Lotto, har mer rätt än alla andra. Det blir 0,00000000142 procents chans att vi har rätt. Omvänt innebär det 99,9999999857 procents chans att vi har fel.

Mot alla odds tror vi att vi har rätt.

Hur smart är det?

Hur rätt är det?

Och skulle det plötsligt visa sig att en viss person har rätt så innebär ju det direkt att alla andra har fel. ”Jag har upptäckt att jag har rätt. Det här är min världsbild. Alla andra har fel. Sorry”.

Vad jag vill säga med detta är väl att jag själv förmodligen har fel. Och den insikten är med mycket stor sannolikhet helt rätt.