Exempel i konsten att inte argumentera

Jag är inte säker på om Calill Ohlsons (m) replik i Nerikes Allehanda i fredags är det värsta exemplet på hur man kan bli bemött på debattsidan, men den hör i alla fall till kategorin dåliga svar. Personangreppen är väl inte bland de grövsta – jag har blivit jämförd med värre saker än östtyska bilfabrikanter. Det som gör repliken dålig är snarare en kombination av okunskap, missförstånd och en utstuderad oförmåga att argumentera. En liten genomgång:

”I Askersunds kommunstyrelse är alla partiföreträdare överens om att dr Tampes läkarmottagning bör få vara kvar. Det är Martin Lind i landstinget som måste hitta en lösning!”

Jotack, jag medverkade till en lösning i förra veckan. Vi fick mycket beröm för det från en annan moderat från Askersund. Men ni kanske inte pratar så mycket med varandra?

”Det är också Lind som bättre måste förklara skillnaden mellan efterfrågestyrd och behovsstyrd vård? (sic!) Inom politiken talar man om detta som synonyma begrepp. Jag vill dock lägga till begreppet tillgång när vi talar i ekonomiska termer”

Om jag vill veta innebörden i ett begrepp brukar jag slå upp det. Testa att slå upp behov respektive efterfrågan på Wikipedia så framgår skillnaderna rätt så tydligt. Begreppen är inte synonyma, även om Calill använder dem på det viset i de politiska sammanhang där hon själv är verksam.

Tillgång och efterfrågan är ekonomiska begrepp. Att förstå hur ekonomisk teoribildning fungerar är inte riktigt samma sak som att förstå hur vården fungerar. Det framgår inte av artikeln om Calill har förstått någotdera. Jag hade för mig att det hette utbud och efterfrågan och jag tror att Calill menar utbud när hon skriver tillgång.

Men det här med begrepp kanske inte är så viktigt, vad vet jag…

”Socialdemokraterna vill stävja efterfrågan genom att strypa tillgången… Tror Martin Lind att behoven kommer att minska? (om Dr Tampes praktik läggs ner)”

1. Vi vill inte strypa utbudet (tillgången). Varför skulle vi vilja det?
2. Jag tror inte att behoven minskar om utbudet (tillgången) stryps.
3. Tampes praktik kommer inte att läggas ner. Vi har löst problemet.

”Tror Lind verkligen att ett internationellt vårdbolag är beredd på att etablera sig i Askersund…?”

Det finns flera internationella vårdbolag som är intresserade av fler marknadsandelar och det skulle inte förvåna mig om åtminstone ett par stycken skulle finnas med om vårdcentralstjänster i Askersund skulle bjudas ut till upphandling. Det är ett alldeles utmärkt sätt att få in foten i Örebro läns landsting.

Men å andra sidan kanske inte Askersund är den optimala platsen att etablera ett vinstdrivande vårdbolag. Om Calill lever med den oron är det väldigt svårt att förstå hur hon kan vara moderat. Hennes partikamrater kommer ju inom kort att medverka till massprivatiseringar av primärvården i hela Sverige. Vad det kommer att innebära för Askersunds del går det bara att spekulera om. Vore Calill intresserad av att garantera en framtida läkarförsörjning i Askersund förstår jag inte varför hon också vill lämna ut hela primärvården till marknaden. Av de försök som genomförts hittills har är det knappast glesbygden som har tjänat på marknadslösningar.

”Tillgången till vårdplatser i den lilla staden Askersund är redan nu underdimensionerad till skillnad från Martin Linds hemstad Örebro, där han kan välja vård överallt.”

Jag bor i Stora Mellösa. Här finns ingen vårdcentral.

I Örebro finns det områden med sämre läkarsituation än Askersund. Men till skillnad från Askersund kommer det inte så högljudda protester därifrån. En fråga som har med behov och efterfrågan att göra är om vi ska utgå från opinionen i Askersund eller situationen i Brickebacken när vi riktar uppmärksamhet och resurser till olika områden i länet?

”Om Lind inte förstår vad askersundarna och moderaterna vill med läkarmottagningen tycker jag att Lind ska resa ner till Askersund och tala med personal på vårdcentralen och tala med sina partikamrater i kommunen om läget.”

Vad Askersundarna vill har jag förstått. Därför har vi hittat en lösning som alla verkar vara nöjda med – än så länge. Men vad moderaterna vill har jag fortfarande inte fått svar på. Vill man ha ersättningsetableringar eller vill man tvinga igenom Vårdval Stockholm i hela Sverige? Läser man Dagens Samhälle och Dagens Medicin får man motstridiga besked. Moderaterna i regeringen vill tillåta ersättningsetableringar. I landstingen vill man inte veta av ett sådant föråldrat system. I regeringen vill man tvinga igenom vårdval Stockholm i hela Sverige. I landstingen är det bara moderaterna i just Stockholm som ställer sig positiva till förslaget. I Skåne, Halland och Västra Götaland (bland annat) säger moderaterna blankt nej.

När det gäller läkarmottagningen i Askersund har jag fortfarande inte fått något svar på vad Calill hade föredragit för lösning. Ersättningsetablering, upphandling eller Vårdval Stockholm? Vilket av alternativen är moderaterna i Askersund förespråkare av? Finns det en partilinje i den här frågan eller tycker alla moderater olika? Har Calill överhuvudtaget förstått frågan?