Borgerlig demokrati i en borgerlig hegemoni

Det är ett demokratiskt problem när rödgröna partier får betala dubbla priset för annonser i dagspressen jämfört med allianspartierna och när högerorganisationer som skattebetalarnas förening släpps in på gallerior medan socialdemokraterna nekas tillträde.

Både den offentliga debatten och det offentliga rummet har i allt större utsträckning förvandlats till privategendom som lyder under ägarnas regelverk. Och vilken politisk färg ägarna har råder det inga tvivel om. Alliansen är en allians mellan den politiska högern och kapitalet. Det kan ingen retorik i världen ändra på.

Men det är synd för demokratin när högern använder sig av ohederliga metoder.

Annonser

3 svar to “Borgerlig demokrati i en borgerlig hegemoni”

  1. Jacob Says:

    Jag kan förstås inte annat än hålla med. Men känner viss tvekan inför att använda den ojämna exponeringen som ett politiskt verktyg.

    Tänker på tillexempel Skånepartiet som i lokalradion flera gånger (om dagen) hävdar att de är censurerade av kommunisternas mediemaskineri i Stockholm. Ja, de har helt fel i sak, men fångar även poäng och röster på att framstå som offer för ”den stora ondskan”. Billiga poäng.

    Grundproblemet vänstern står inför är väl i att vi lever i en värld där konsumtion och marknadens (läs kapitalets) spelregler utgör grundpelarna för allt vi företar oss. ”Vi” får finnas och verka fritt och höras under förutsättningen att någon tjänar på det.

    Illusionen att marknaden är opolitisk är förstås en bubbla att peta hål på.

    Lite fritt och oredigt, men ändå sagt och skickat…

  2. Martin Says:

    Skillnaden är väl att vi har belägg för att en stor dagstidningskoncern har olika annonspriser för högerpartier respektive vänsterpartier medan Skånepartiets svepande anklagelser verkar vara påhittade.

    Avslöjandet om olika annonspriser är en bra nål för den där bubblan du skriver om.

  3. Jacob Says:

    Jag var medveten om skillnaden. Jämförelsen låg i hur man prioriterar vilka frågor man ska driva. Jag är också medveten om svårigheterna att få till en nyanserad exponering av idéer. Den fria marknadens självcensurerande funktioner gör sig alltmer påminda för varje dag vi närmar oss val 2010.
    Tänkte att istället för att peka och säga att dom gör fel, kanske man kunde spinna igång idéer i hur man kan kringå de hala plattformarna. Ett numera gammalt trick är ju de sociala medierna (här tillexempel). Tjohej!

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: