Läkemedelsmarknaden breder ut sig

Privatiseringen av apoteken är en förändring som handlar om mycket mer än generösare öppettider och nya skyltar. Nya vinstdrivande aktörer äntrar scenen och ser möjligheter att göra pengar på en ökad försäljning. Deras själva livsförutsättningar bygger på att försäljningen ökar. Alltså, att konsumtionen av apotekets produkter ökar. Alltså, att vi äter mer mediciner.

Nu har i och för sig läkemedelskonsumtionen lyckats öka lavinartat även utan en apoteksprivatisering. Tillverkarna är ju vinstdrivande bolag, gudbevars. Sedan 1980 har omsättningen på läkemedelsförsäljningen nära nog tiodubblats och ökningen visar inga tecken på att mattas av. Vi konsumerar mer och mer läkemedel.

En del av detta har att göra med utvecklingen av nya mediciner som gör att allt svårare sjukdomar kan bromsas eller behandlas med allt mindre biverkningar. Men parallellt med den utvecklingen har det skett en mer allmän och slentrianmässig ökning av medicinerandet som inte alltid har varit positiv.

Vinstintresset är svårt att sätta siffror på så här innan de nya bolagen har hunnit presentera sina första årsredovisningar. Enligt allabolag.se har i alla fall Medstops VD Fredrik Mikael Söderberg en historik i företaget Adara AB med Apoteket som moderbolag och en vinstmarginal på runt 15%. Apoteket ligger kring 2%. Adara säljer egenvårdsprodukter. Om Medstop kommer att avkrävas Adaras vinstmarginal är det inte så konstigt att priserna nu ökar kraftigt.

Det får konsekvenser när tillverkning och försäljning sker med vinsten som övergripande syfte. Intresset ligger i att verksamheten ger avkastning – dels genom att vinstmarginalen ökar men också genom att maximera försäljningen och därmed konsumtionen av produkterna. I en situation där läkemedelskonsumtionen redan idag är inne i en oroväckande ökningstakt känns det minst sagt oroande att spä på detta ytterligare genom att privatisera försäljningsledet.

Annonser

%d bloggare gillar detta: