Värst vad poppis man har blivit nu då

I och med att listan över kongressombud blev offentlig har man blivit hett villebråd för det privata näringslivet. Skolfrågan verkar vara särskilt het. Både Svenskt Näringsliv och enskilda vinstdrivande privatskolor har hört av sig och vill lyfta fram fördelarna med vinst inom privatskolorna.

”Vinst inom friskolan. Därför behövs den och så skapas den” heter en pamflett från Svenskt näringsliv som låg i postfacket häromdagen. Följebrevet var adresserat till mig personligen.

Under rubriken ”Vinsten är viktig” skriver man att ”Vinsten som kan göras efter det att verksamhetetn startat ger förutsättningar för kvalitet, utveckling och stabilitet för anställda, elever, föräldrar och de som satsat sina pengar och engagemang i skolan”.

Jag tackar för den fina broschyren, men måste tyvärr låta meddela att bland mina prioriteringar på skolområdet ligger privata företags möjligheter att plocka ut vinst väldigt långt ner på prioriteringsordningen. Min uppfattning är att skolan är till för eleverna, inte för kapitalinvesterarna. Jag hör också till dem som tror att kvalitet och vinst är oförenliga storheter. Riktig kvalitet utvecklas för kvalitetens egen skull, inte med hjälp av monetära belöningssystem.

Ett svar to “Värst vad poppis man har blivit nu då”

  1. britta_s Says:

    men man kan ju meddela att nu blev du ännu mera poppis

Kommentarer inaktiverade.


