Tappade sugar och spännande idéer

Ikväll var jag inbjuden till en s-förening i ett av våra bostadsområden för att prata ekonomi. Det ämnet upptog den första timmen. Sedan kom vi in på den verkligt intressanta diskussionen. Vad händer i bostadsområdet, vad har hänt och vad har inte hänt?

Och när det gäller vad som inte har hänt – varför inte?

Jag gör en lång historia kort och går direkt på slutsatserna:

– Om det finns engagemang, utvecklingskraft och idéer i ett bostadsområde så krävs det inte mer än en trubbig kommunbyråkrat för att vända allting till uppgivenhet och rädsla.
– Det är frapperande i hur många exempel kommunen har intagit en rent destruktiv roll i relation till innovationskraft och livsglöd.
– Frånvaro av politisk styrning leder till att byråkratin tar över.
– Engagemangets främsta allierade kan finnas där man minst anar det. Samma sak gäller dess värsta fiender.
– Att det inte händer något behöver inte bero på bristande engagemang – det kan också bero på att engagemanget stoppas.
– Engagemang kan stoppas helt i onödan.
– För att stoppa engagemang kan det räcka med en liten tuva eller en liten käpp i ett hjul.
– Det effektivaste sättet att döda engagemang är att få människor att tappa sugen.
– Tappade sugar är motsatsen till frihet och demokrati.

Det var mina krassa slutsatser. Men det kom också ut något positivt av diskussionerna. Vi formulerade massor av idéer om vad som skulle kunna göras.

För mig själv har jag fått svaret på frågan vilket område i Örebro som bör utgöra pilotområde för en särskild satsning från partiets sida på social mobilisering och utomparlamentariskt demokratiarbete.

Och får jag höra att några byråkrater ställer sig i vägen för det arbetet så ska de få veta vilka som finansierar deras löner.

