Samma misstag en gång till…

Det här med att värdera saker är inte så lätt. För ungefär ett år sedan satte jag ut min gamla skivspelare på blocket för 300 spänn. Folkstorm är kanske att ta i, men det var näst intill. Mailboxen var full och telefonen gick varm. Ett bud låg på tredubbla priset. Folk hörde av sig från hela Sverige.

Jag lovade mig själv att inte göra om misstaget att lägga ut saker för billigt.

Igår hittade jag min gamla bilbana i garderoben. Den har vi inte plats för dit vi ska flytta, tänkte jag. Undrar vad man kan få för den på Blocket? För säkerhets skull gjorde jag lite research innan. Det fanns ingen motsvarande, men ett par liknande modeller låg mellan 200 och 300 kronor. Det fick bli 200. Jag måste ju bli av med den.

Efter 30 minuter kom första samtalet. Sedan kom ett i morse också. På fasta telefonen. Mobilen hade jag lagt någonstans. När jag kollade den var det ett meddelande. I inkorgen låg det 6 mail från intressenter.

Priset var alltså för lågt. Nu har jag lite svårt att ta så mycket mer för en så gammal och sliten bilbana, men lite grann funderar jag på hur mycket allt kan ha varit värt som jag slängde på tippen i somras.

3 svar to “Samma misstag en gång till…”

  1. ullissandberg Says:

    Eller så satte du precis rätt pris, en hundring till och kanske en jäkel inte hade ringt och det hade slutat med att du lagt det oxå på tippen *L

  2. gunnel Says:

    jag har gjort samma tavla som du. Men lyckades att få köpare att bjuda över varann. Först blev jag jätteglad när första mailet kom, men sen förstod jag att det var ett kap med mitt pris. Efter ungefär 20 mail o flera telefonsamtal sålde jag rubbet.Men med mer betalt än jag hade aviserat..Nästa gång blir det ”budgivning”

  3. Jacob Says:

    Instämmer med ovanstående. Det kan verka bökigt, men tradera/e-bay känns mer relevant när det handlar om saker man är i stånd att kasta, men samtidigt fattar kan ha ett värde för någon annan.
    Den gamla Märklinbanan, som jag heller aldrig sett någon annanstans än hemma måste ju trots sitt skick vara ett unikt exemplar och därmed hyfsat värdefull för den rätte samlaren?

Kommentarer inaktiverade.


