I Carl Bildts fotspår

När jag fick reda på att Carl Bildt använde WordPress gick jag helt resolut över till WordPress.

Tidigare i höstas lanserades nyheten att Carl Bildt har gått över från PC till mac. Alltså sitter jag här med en mac.

Om jag nu tillåter mig att recensera detta teknologiska underverk av användarvänlighet så finns det trots allt några saker jag undrar över.

1. Varför använda budfirma? Två veckor tog transporten. När paketet väl var framme levererades det av en firma som knackade på hemma hos mig klockan 14.30 en vardag. När ingen öppnade lämnade budet en gul lapp i brevlådan som informerade om att man tänker göra samma sak dagen därpå och sedan en gång till dagen därpå. Efter ett par telefonsamtal lyckades jag få paketet levererat till jobbet istället, via receptionen. Jag undrar: varför använda en tjänst som tar tid och som förutsätter att mottagaren är hemma mitt på eftermiddagen en vardag? Har Steve Jobs inte hört talas om postverket?

Gränssnittet är himla snyggt och användarvänligt. Men ändå är det några saker som övergår mitt förstånd. Frågorna fortsätter:

2. Varför maximeras inte fönstret när jag trycker på maximeringsknappen? En del fönster gör det, andra blir bara lite större och vissa blir till och med mindre.

3. Varför stängs inte programmet när jag stänger fönstret?

4. Jag öppnar en gammal powerpointfil som jag flyttat över från PC:n. När jag kör bildspel är bilden hälften så stor som skärmen och centrerad så att det blir en tjock svart ram runt. Varför?

5. Varför är det omöjligt att flytta över kalender och kontakter från Outlook till iCal och adressboken på mac?
6. Varför går det bara att se quicktime-filmer?

Okej, några saker är positiva också. Jag sammanfattar dem i följande insikter:

Insikt 1: Filformatet kanske inte är så himla viktigt trots allt. Jag måste inte veta om det är HTML, DOC, RTF eller DOS-text i urklippet.

Insikt 2: Att flytta in i en ny dator behöver inte innebära att man först ägnar två dygn åt att installera alla program man behöver och sedan får sitta och svära över att datorn laggar, låser sig och krånglar. En tillvaro utan hårdvarukonflikter, drivrutinsproblem, virus och prestandakrävande programlösningar verkar vara möjlig.

Insikt 3: Ibland händer det faktiskt att saker och ting bara fungerar. Jag testade Bluetooth och drog igång mobiltelefonen bara för att testa. En halv minut senare kunde jag fjärrstyra hela datorn via mobilen – utan att installera ett enda ytterligare program. Häpnadsväckande!

6 svar to “I Carl Bildts fotspår”

  1. anders Says:

    ..låter lite som att köpa en volvo och tro att det går att montera på saab-delar…eller som harley-delar till en harley. skall förvisso vara bult-on (om köpt till rätt modell), men är det riktigt så alla gånger?…

  2. Jacob Says:

    Är inte Mac lite som BMW-hojar? (eller Citroënbilar?)

  3. Jacob Says:

    Jag igen…

    Ska du stänga ett program får du snällt knappa cmd Q, det är rätt lätt att vänja sig vid.

  4. Thomas Says:

    Dockan är en bra sak. Där ser du vad som händer. Du kan också stänga av och starta program där. Vissa program kan du styra också – Itunes exempelvis.

  5. Thomas Says:

    glömde… du får ladda ner lite program innan du får alla mediafiler att funka. VLC är en bra början.

  6. Martin Says:

    Tack för alla tips. Jag lär mig nya saker varje dag. Just nu känns det som att jag har passerat en gräns för vilket operativsystem jag känner mig mest bekväm med.

    Så farväl Windows och hejsan mac!

Kommentarer inaktiverade.


