Nytt försök hos Apple

Samma butik som tidigare, samma expedit.

– Hej, jag har lite problem med min iPod som jag undrar om du kan hjälpa mig med.
– Javisst, vad har du för problem?
– Jo, när jag synkar den med min PC så ställer den om klockan och datumet så att de inte stämmer. Jag får ställa tillbaks allt varje gång jag synkar.
– Jaha, det låter konstigt. Jag har aldrig hört talas om det problemet förut, men å andra sidan kan jag inget om PC-datorer. Det är väl något fel i kommunikationen med din PC. Prova att ta upp frågan i ett mac-forum så får du säkert många svar.
– Jaha, då får jag väl gå hem och leta svaret på internet igen, då.

Så här tänker jag: om det kommer in en person i butiken som har PC borde det väl ligga i Apples intresse att vinna över personen till Mac, eller? Istället möts man av en perplex attityd. Leende, men med ett grundmurat PC-förakt i botten. ”Har du köpt en PC får du väl skylla dig själv”, typ.

Två andra kunder rörde sig försiktigt runt i butiken. Två olika frågor upprepade sig cirka tio gånger under den korta tid jag var där: ”Vad kostar den här?” och ”Vad har den här för prestanda?”. Det kunde expediten svara på som ett rinnande vatten.

Min teori: Ställer man enkla och obegåvade frågor om saker som står på apples hemsida avslöjar man sig som mac-användare och då får man svar direkt från sektmedlemmarna bakom disken. Ställer man krångliga frågor som kräver att man använder sig av hemsidans felsökning och som ändå inte ger något svar blir man stämplad som PC-nörd och avfärdas från butiken med hjälp av stopprepliker.

Och förresten – synkning har alltid funkat perfekt. Ända tills jag installerade iTunes.

