Hånflin

Jag missade det mesta av partiledardebatten igår. Dels beroende på att jag kom in för sent, dels eftersom fyra hånflinande borgare är mer än min kropp klarar av. När Maud Olofsson börjar prata om utanförskap känner jag hur paniken sprider sig inombords och blir helt enkelt tvungen att fly fältet.

I morse fick jag dock en rapport från min fru:

”Debatten gick väl som den gick, men man kände i alla fall att vänstersidan hade rätt värderingar. De sa rätt saker. Fredrik Reinfeldt bara hånade och häcklade och var allmänt osympatsk. Hägglund var den ende som var motståndare till att homosexuella ska få gifta sig. Ohly hade ett bra svar när han tyckte att Hägglund var omodern. De andra borgerliga partiledarna verkade mest vara rädda för att förlora makten. Och Maud Olofsson är jättejobbig att lyssna på. Hon är så vass.”

Slutsats efter att ha lyssnat på min fru:

Fastna inte i teknikaliteter om majoritetskonstellationer. Prata istället om rättvisa, trygghet, stabilitet, ansvar och demokrati. Håll huvudet kallt, var på gott humör och ge ett förtroendefullt intryck. Försök inte att dribbla iväg på deras planhalva, utan kör på säkra bollar i ett genomtänkt passningsspel på hemmaplan.

