Byta till Mac?

Carl Bildt har bytt till Mac. Han ångrar att han inte gjort det tidigare.

Som trogen Bildt-efterföljare (jag använder ju wordpress, precis som Bildt) väcks förstås tanken även i mitt huvud: man kanske skulle byta till Mac. Jag skaffade en ipod touch i somras och nu börjar jag lära mig det där förbaskade iTunes. Det värsta motståndet mot Apples totala kontrollbehov har börjat luckras upp, så kanske är tiden nu mogen.

Jag stegade in på Apple Store i Örebro, helt inställd på att låta mig förföras av någon lismande försäljartyp. Väl inne var det lugnt. Väldigt lugnt. Jag började fundera på om jag hade blivit osynlig. Två försäljare stod vid disken, men ingen visade något större intresse för kunderna. Efter ett par varv runt i butiken, tryckandes och klämmandes på ipoddar, imac:ar och diverse andra prylar, letar jag mig fram till disken och får till slut kontakt med en av försäljarna. Den andra var visst upptagen i telefon.

– Hejsan. Jag funderar på en sån där mini-mac.
– Jaha.
– Ja… och… då tänkte jag att man kanske kunde få en demonstration eller så, för att se hur den fungerar. Jag har en ipod, men annars använder jag PC. Mac ska ju vara ganska så annorlunda.
– Ja, det finns demonstrationsfilmer på hemsidan. (knappar lite på datorn) Här går du in och skriver sökordet, så kan du få all information du är ute efter.
– Eeh, jaha.
– Är det något speciellt du undrar över?
– Ja, ganska mycket. Till exempel vad det är för skillnad i prestanda och sådant i relation till andra modeller.
– Okej, i så fall går du in här, på teknisk information. Där står allt du behöver veta.
– Jaha, då får jag väl gå hem och titta på hemsidan, då.
– Okej, ha en bra dag!

Ganska många tankar väcktes i huvudet efter den omvälvande upplevelsen. Varför öppna en butik när allt finns på hemsidan? Vad är syftet med att proppa butiken full med påslagna demomaskiner? Varför kan inte mac-försäljare beté sig som andra försäljare? How about söka ögonkontakt och fråga ”Kan jag hjälpa till med något?”.

En sak fick jag i alla fall hjälp med. Nu har jag slutat fundera på att skaffa mac.

Det där Ubuntu verkar intressant…

Ett svar to “Byta till Mac?”

  1. Jacob Lind Says:

    Tja!
    Jag har också råkat ut för den typen av bemötande i en Apple-store. Jag fick kontakt med en säljare efter ett bra tag och hans hjälp gjorde mig direkt osugen på att skaffa en Mac. Men vid ett tidigare tillfälle när jag intet ont anande tågade in i en annan apple-butik fick jag så mycket hjälp att jag var beredd att ta ett sms-lån för att få med mig en burk hem omgående. En så genomgående och välkomnande kundupplevelse har jag faktiskt aldrig haft förr. Alla frågor hade ett svar och jag fick tillochmed en stund ifred för att smälta all information som strömmade ur försäljaren.
    Kontentan blir; Ge inte upp än, din tid kommer 🙂

Kommentarer inaktiverade.


