Om reklam

I morse handlade det om public service på radion. I debatten framfördes det att TV4 gärna skulle vilja få sända mer reklam än de 12 minuter i timmen som nu utgör gränsen. Dessutom måste det vara 20 minuter mellan varje reklamavbrott. Mycket irriterande för TV4, som hela tiden lobbar för att få generösare regler.

En fråga väcks i mitt huvud. Vem vill ha reklam? Jag frågade min fru.
– Vill du ha reklam i TV?
– Nej.
– TV4 vill ha mer reklam.
– Va? Vad dumt.

Alltså, egentligen. Vem vill ha reklam? Tänk om någon kunde beställa en undersökning från Synovate Temo där följande frågor ställdes till svenska folket:

1. Hur mycket reklam vill du ha i TV?
a) 20 minuter i timmen
b) 12 minuter i timmen
c) 6 minuter i timmen
c) ingen alls

2. Hur många reklamavbrott vill du ha om du ser en film på TV?
a) fyra avbrott
b) två till tre avbrott
c) ett avbrott
d) inga avbrott

3. Om du har spelat in ditt favoritprogram på TV och sedan tittar på det efteråt – vad gör du när det kommer reklam?
a) tittar tålmodigt på alla reklaminslag
b) går på toaletten
c) spolar fram

Uj, vilka intressanta frågor man kom på bara sådär. Nu ska jag bara försöka hitta något företag med lite cash som kan vara intresserade av att finansiera undersökningen. Någon måste väl vara intresserad av att sponsra ett lovvärt projekt som det här?

Annonser

%d bloggare gillar detta: