Alex Schulmans blogg

Svd rapporterar att Leif GW Persson nu ger sig ut i bloggosfären. Leif gör en intressant analys av befintliga bloggar:

”…det är en förskräcklig massa som inte är begripligt, de stavar illa, har konstig satsbyggnad och verkar allmänt bluddriga i huvudet.”

Men som svar på frågan om han har någon bloggande förebild kommer ett namn som förvånar mig. Alex Schulman. Så här skriver Leif:

”Alex Schulman är en begåvad pojk. Han är skoningslös mot många men mest mot sig själv. Det är totalt självutlämnande och hudlöst och det är svårt att inte tycka om.”

Jag är ingen Schulman-läsare, men om man följer länken till Schulmans blogg får man veta att den är nedstängd. I en utförlig, välformulerad och i och för sig ganska utlämnande motivering förklarar Alex Schulman att han har skapat ett monster som han tappat kontrollen över, ungefär.

Sedan söker jag vidare och hittar samme Schulman i ett annat, nytt bloggprojekt.

Svårt att sluta, månne?

Och som om det inte räckte med en så har en annan Schulman också startat en blogg. Brorsan. Läser man vidare vad dessa välbesökta exhibitionister gör och skriver blir det svårt att förstå vad Leif GW Persson menar.

Visst, det finns en och annan välformulerad och självutlämnande formulering, i alla fall på Alex blogg. Men det mesta är bara larvigt. Som personer framstår bröderna Schulman som två idioter. Fullständigt respektlösa och totalt dumma i huvudet. Kämpa för rätten att få röka på en uteservering. Käbbla om oliver. Give me a break!

Sedan hittar jag en till. Katrin Schulman. Eller som hon benämner sig själv, ”inte den vassaste kniven i lådan”. Okej, hon har viss självinsikt. Har jag förstått det rätt är hon gift med Alex. Hennes blogg går i ungefär samma ton som de två brödernas.

Sverige har alltså begåvats med tre stycken Schulman. Lika exhibitionistiska, lika självupptagna, lika självutnämnande, lika självömkande. Och till synes nästan lika populära.

Fenomenet väcker tankar. Vilken sorts bloggar är det som blir populära? Vilken typ av inlägg får flest träffar? Vad är det som driver människor som bloggar? Och varifrån kommer all denna exhibitionism?

2 svar to “Alex Schulmans blogg”

  1. Lupum Says:

    när man bloggar och säger sig aldrig läst alex blogg tycker jag du bara framstår som en idiot, vidare tycker jag att om du inte kan läsa mellan raderna på redan nämnde alex blogg så framstår du ännu mer som en idiot. Det roliga i bloggen är just att folk som du bloggar om den och stör sig så mycket. Det är allt det här gnällandet som ger de det utrymme som de har.

    Att folk går på rollen Alex valt att spela är udnerbart och det är där humorn ligger, där är alex ett geni.

    En blogg är bara en dagbok utan läsare. Alex driver en blogg och du en dagbok

  2. Martin Says:

    Jaha?

    Nu har jag funderat en stund på vad jag ska svara, men jag förstår tyvärr inte vad du menar.

    Men det var i alla fall kul att just du hittade till just min blogg.

Kommentarer inaktiverade.


