Kära KPA…

Kära KPA!

Tack för ert fina brev. Det är alltid roligt när andra människor blir glada. Särskilt glädjande är det förstås att er Vd Bertil Repfennig har undertecknat brevet. På det viset känns brevet också mer personligt.

Dessvärre är jag rädd att jag måste göra er besvikna. Ni skriver som om ni trodde att det är ett aktivt val jag har gjort. Det hade ni i och för sig kunnat få fortsätta tro och vara glada över. Men det hade varit en falsk glädje. I ärlighetens namn väljer jag att berätta som det är.

Bäste Bertil Repfennig! Jag har inte valt att bli er kund. Jag har inte ens bett om att få välja pensionsförsäkring. Den enda aktiva handling jag har företagit mig är att nogsamt kontrollera att jag inte har gjort något som helst val när det gäller min framtida pension.

Nu verkar det som om ödet har lotsat mig in i er varma famn och det får jag väl leva med. Än så länge verkar det ju gå ganska bra med era placeringar.

Men för den skull vill jag inte under några omständigheter låta någon tro att det är ett medvetet val jag har gjort. För om någonting skulle gå snett med placeringarna tänker jag nämligen inte finna mig i det, utan min tanke är då att jag ska kunna utkräva ansvar från dem som försnillat pengarna och försatt mig i den situationen.

Min filosofi när det gäller pensioner är att det ska vara ett samhällsansvar att se till att alla får en dräglig ålderdom. Greppet att tvinga folk att själva ta ansvar för placeringen av sina pensionsmedel tycker jag är både oansvarigt och oetiskt. Att kalla det valfrihet tycker jag är rent hyckleri. Ju mer folk har hållit på och valt desto mindre pension har de kvar, verkar det som. Och de enda som tjänat på kalaset är försäkringsbolagen. Men i tragiken ligger alltså det finurliga förhållandet att de som gjort aktiva val helt enkelt får skylla sig själva. De har ju valt.

Men inte jag, alltså. Bara så ni vet.

Låt nu inte detta göra er deprimerade. Ni har säkert många andra kunder som gjort mer medvetna val än vad jag har gjort och som ni kan glädjas åt. I alla fall så länge det går bra med era placeringar.

Med vänliga hälsningar,

Martin Lind

