Ännu mer effektiv

Hur mycket tid lägger du ner varje dag på att skriva saker med tangentbordet? Räkna ihop all tid. Mail, brev, kommentarer, dagbok, anteckningar, kalendern i outlook eller den där rapporten som ska lämnas in på måndag. Hur mycket tid?

Fundera sedan hur mycket tid allt detta skulle ta om du skrev 30% snabbare än vad du gör nu.

En gång i tiden jobbade jag som lärarvikarie på Vivallaskolan. Då var det inte så vanligt med datorer. Det fanns två i lärarrummet. I ett särskilt litet datorrum som knappt användes av någon.

Jag satt där och skrev och så kom Josef förbi.
– Titta inte på tangentbordet!
– Vaddå?
– Sluta titta på tangentbordet. Annars kommer du inte att bli snabbare än vad du är nu på att skriva.

Då kom jag att tänka på att jag satt och tittade på tangenterna. Emellanåt tittade jag upp på skärmen för att kontrollera att jag hade skrivit rätt. Ibland var det fel och då fick jag gå tillbaka och rätta.

Josefs tips var att titta på skärmen istället.

– Lär händerna var tangenterna är någonstans. Träna på fingersättningen. Titta på skärmen. Då kommer du att kunna skriva mycket snabbare än vad du gör nu.

Jag testade. I början var det svårt att lyfta blicken. En skärm eller ett papper som skymmer sikten mot tangentbordet är till god hjälp. Upp med blicken.

Sedan är det den där pekfingervalsen, tvåfingervalsen eller trefingervalsen som många har utvecklat till perfektion. Själv hade jag någon slags trefingervals. Lär bort den. Det går att skriva snabbare, men då måste man använda alla fingrarna. Då behöver man inte leta med blicken och flytta händerna hela tiden. Man kan titta på skärmen medan man skriver och rätta skrivfelen på en gång.

Med dessa enkla tips och lite övning blev mitt liv genast mer effektivt. I dagsläget är jag verkligen glad att jag gjorde denna förändring.

Räkna på hur mycket tid du lägger på att skriva. Givet samma skrivmassa- hur mycket tid vill du lägga ner? Om du övar upp hastigheten från 200 tecken i minuten till 300 tecken i minuten innebär det att du gör tre timmars arbete på två timmar. En timme över, alltså. På 6 timmars arbete får du 2 timmar över.

Om du sedan lär dig att använda snabbtangenter – ctrl-c och ctrl-v är väl de vanligaste – så sparar du ytterligare tid. Hålla på med rullgardiner och högerklicksmenyer tar en evinnerlig tid om man skulle räkna ihop den.

Använder du PowerPoint? F5 startar bildspel. Piltangenterna bläddrar. Esc avslutar. Ska du ha med en bild? Dra och släpp. Animationer? Who cares? De flesta har lekt färdigt med sådant. Ingen är imponerad av det nu längre.

Ska du leta en fil i utforskaren? Windows-tangenten och e öppnar explorer. För mycket program och rutor på skrivbordet? Windows-tangenten och d skickar ner allt i programlisten.

Sådärja. Börja jobba!

