Inga genvägar

Nu mullrar det fint från ljudanläggningen. Mer och bättre än tidigare, faktiskt. Mediacentret är också uppdaterat. Anslutningarna likaså. RCA till subben och HDMI till mediacentralen.

Alla tekniska problem har nu löst sig. En harmoni har infunnit sig bland sladdar och apparater. Men det var inte gratis och inte helt utan nogsamma överväganden. Farbror Barbro hade rätt: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Livet är nu i fas.

Dock kunde jag konstatera att jag ligger klart i lä jämfört med verkliga entusiaster. I Hifi-butiken träffade jag G, som skulle lämna in sin CD-spelare på reparation. En riktigt bra spelare, meddelade G, och rekommenderade en provlyssning och en jämförelse med en annan modell som hade en annan ljudprofil.

Jag inbillade mig att det fanns en skillnad i ljudkvalitet, men är fortfarande inte riktigt säker. Det handlade om mjukheten på de högsta tonerna från pianot. Min fru säger att hon hörde en skillnad men det tror jag inte på.

Bara CD-spelaren kostade över 12 000. Vad förstärkare och högtalare kostade vågade jag inte fråga. Enbart kablar och kontakter till en sådan anläggning kostar förmodligen mer än min subbas. Men G prioriterar ljudupplevelsen och då får det kosta.

Vi konstaterade att vi hade lite olika syn på vad ”rensa huvudet framför stereon” betyder i praktiken. Medan G uteslutande lyssnar på klassisk musik föredrar undertecknad en rejäl dust med Metallica och fullt pådrag i basregistret.

”Ska man rensa huvudet kan man lika gärna ta bihålorna i samma veva”, poängterade jag.
”Jaha, och då tar du väl med placken också, förmodar jag…”, responderade G.

Så kan det låta när två entusiaster möts i sitt rätta element.

2 svar to “Inga genvägar”

  1. ghe005 Says:

    Inte har du bett mej om hjälp utan klarat allt själv. Bra gjort Martin

  2. Martin Lind Says:

    Tack, Gunnel!

Kommentarer inaktiverade.


