Om tragedin inom Sverigedemokraterna i Örebro län

Det är både intressant och tragiskt att följa vad som händer inom Sverigedemokraterna i länet just nu. Konflikten mellan Kronlid och Flemström har idag nått sin kulmen och en sammangaddad distriktsledning med Kronlid i spetsen har nu bestämt sig för att ge sin dödsstöt.

Påpassligt nog seglade ett djurskyddsärende upp mitt i konflikten, som under dagen visade sig ge Kronlidfalangen ett visst övertag i kampen om partiledningens gunst. ”Är det så att man är inblandad i så allvarliga fall av misskötsel av djur då påverkar det givetvis anseendet för honom (Flemström) från partistyrelsens sida, det är jag övertygad om och det ligger definitivt inte till hans fördel i så fall”, kommenterar partisekreterare Kinnunen denna nyhet.

Därmed torde Flemströms dagar vara räknade, kan man tro.

Men å andra sidan anställdes Flemström som politisk sekreterare på ett tvåårigt kontrakt och under villkor som gör det svårt att säga upp honom mot hans egen vilja. Partiet kan utesluta honom, men om han inte själv säger upp sig så måste det bli en process av det hela.

Det tycker jag är en god tröst för en människa som har fått utstå stark press den senaste tiden, och därtill blivit sjuk på kuppen. Jag känner en ärlig sympati för Flemström i det här läget. Han har det nog inte lätt. Vad jag benämner som en tragedi i den här historien rör just detta. Den personliga tragedi som Flemström drabbats av är sorglig. Min förhoppning är att Lars får ett bra stöd i sin situation så att han tar sig ur den helskinnad.

I övrigt kan jag också känna viss oro över vad som händer om Kronlid tar över rodret helt och hållet. Politiskt kommer det att innebära en förskjutning högerut och en något skarpare ton i integrationsfrågan. Ställer man Kronlid jämte Flemström framstår den yngre företrädaren som klart mer rasistisk och klart mera nyliberal än den äldre. Och om Flemströms beskrivning av Kronlids ledarstil stämmer har vi därtill fått en bestämning på en demokrati-diktaturskala som är lite skrämmande.

Så om Sverigedemokraterna vill tona ned rasismen och placera sig närmare mitten på höger-vänsterskalan blir Kronlid ett problematiskt val för partiledningen när den annalkande utröstningen ska genomföras. Dessutom innebär ett sådant val att man tar bort en person som är väl inläst på partiets stadgar och program, som tillämpar och formulerar grundsatserna i såväl artiklar som motioner och politiska texter, på ett betydligt mer sofistikerat sätt än den man tänker sig ha kvar som partiföreträdare i landstinget. I den meningen är Kronlid, utifrån ett Sverigedemokratiskt perspektiv, ett sämre politiskt val än Flemström.

En annan aspekt som gör detta spel intressant är hur distriktsledningen har tagit över partiets hemsidor och liksom marginaliserat Flemström ”by force”. Sverigedemokraternas hemsida för Askersund har varit Flemströms egen hemmaplan det senaste året. Där finns (fanns) mängder av inlägg och kommentarer, undertecknade L F. Nu möts man av distriktsledningens pressmeddelande med uppmaningen till Flemström att lämna tjänsten som politisk sekreterare. Men vad jag vet är Flemström fortfarande invald i kommunfullmäktige i Askersund. Och det kommer han att fortsätta vara – om han själv vill – oavsett vilket beslut partistyrelsen fattar när det gäller hans medlemskap. Och vad jag vet så har inte Flemström blivit ifrågasatt för sina politiska uppdrag i Askersund, utan diskussionen har handlat om samarbetssvårigheterna med Kronlid i landstinget.

Det är lite militärkupp över det hela. Som när ett nytt styre med våld intar parlamentshuset. Sverigedemokraterna har inget parlamentshus, utan makten sitter i ett arbetsrum på landstinget och i partiets lokala hemsida. Idag har bägge dessa symboler intagits av Kronlidfalangen och Flemström har förskjutits därifrån, till synes mot sin vilja.

Nu blir det spännande att följa fortsättningen. Jag hejar på Flemström. The underdog.

7 svar to “Om tragedin inom Sverigedemokraterna i Örebro län”

  1. Tommy Funebo » Blog Archive » Flemström saknar inte vänner Says:

    […] SD-vänliga Martins blogg] Andra postningar och sidor i liknande ämnen:Debitera de […]

  2. Martin Says:

    Jaha, nu är jag alltså SD-vänlig.

    Att man kan tolka det så, det var intressant.

    Vi får väl se vad historien låter vara mest SD-vänligt. En snabb lösning där partiet gör sig av med Flemström eller en långdragen lösning där konflikten förvandlas till en process.

  3. Lars Flemström Says:

    Genom att kalla Martin SD-vänlig har Funebo diskvalificerat sig som SD-orakel. Själv blev Funebo utesluten efter att ha tillhört SD:s högsta ledning. Tror någon att Kronlid sitter säker, när han inte längre har någon att skylla på. Att lyssna på hans pajaserier i landstingsfullmäktige är enbart genant, när man tillhör samma parti och vet något om politik.

    Av alla landstingets ledamöter är Martin den som skarpast har tagit avstånd från både SD oc Kd, när han kallade mig och Kronlid för ”slaggprodukter” från Kd, illustrerat med en bild som jag inte ens vill gå in på. Detta föranledde Kd att begära en särskild debatt .

    Men Martin var också den, som först uppmärksammade att det finns en spricka mellan en hårdare och en mjukare falang inom SD. OM nu det kan kallas SD-vänligt. Det borde stämma de till eftertanke, som vill kasta ut mig ur partiet. Allt arbete på att göra SD ”rumsrent” blir bortkastat. Och värre ändå: SD kan komma att kännas hemtamt för rasister och nazister.

    Kronlid har drivit på för att få en snabb uteslutning, innan alla fakta kommit på bordet om både det ena och det andra, när folk varit påverkade av överdrivna tidningsrubriker. Det har kommit till min kännedom att Kronlid skickat ut mejl i partiet och kallat mig ”kattmördarn.”

    Varför hade miljöförvaltningen väntat med att gå in i huset från fredag förmiddag till måndag, om det var så illa. De hade alltså varit på plats på fredag och observerat genom fönstret. Man hade ringt på måndag och frågat efter nyckal, och sagt att man skulle gå in ändå. Jag har sedan varit regelbundet informerad, och enligt den informationen är medias uppgifter klart övedrivna. Det fanns både vatten och foder av hög kvalitet.

    Att jag inte velat kommentera offentligt kan ju beror på anmälan till åklagare, om det blir åtal är inte klart, och jag har ju då rätt att försvara mig, och t ex lägga fram fakta till min fördel. Så går det till i ett rättssamhälle.

    Att Kronlid nu lyckats forcera ett uteslutningsärende, innan alla fakta kommit fram, är inte värdigt ett rättssamhälle utan är mer en ståndrätt. Men det är ju bara ett fullföljande av hans agerande kring min anställning, där det varit svåra repressalier sedan januari i år för att avskräcka mig från en rättslig prövning, och avskräcka partikamrater för att stödja mig.

    Jag gick med i SD sedan en av de, som nu vill utesluta mig Robert Boström, att SD är mot ”fuhrerprincipen”. Nu stödjer han själv samma princip. Kronlid kräver blind lydnad. För mig har det varit snart ett år av allvarliga trakasserier och fördödmjukelser, som raserat normal mänsklig tillvaro. Att en normal människas liv har till slut bara återstått en mycket trång sektor av politik. Jag har förlorat kontroll över matvanor och motion och kom till slut till sjukhus med ambulans med skenande blodtryck och rosfeber, och andfåddhet vid minsta ansträngning.

    Det har spekulerats mycket i en konflikt mellan mig och Kronlid ”när båda var med i kd”. Kronlid har aldrig varit medlem i kd, men en kort tid i kdu. Vi har trättats förrän vid valet 2006. Jag anslöt mig till kd pga partiets orientering under 90-talet mot den europeiska kristdemokrati, som i flera länder samarbetar med socialdemokratin. Kronlid verkar ha ett förflutet i USA-inspirerade kristna sekthögern, som är ökänd för ett manipulativt och auktoritärt ledarskap. Han har visat sig vara helt ovetande om demokratiska arbetsformer.

    Martin har klarat av att hålla isär ett svårt mänskligt misslyckande av en politiker från den politik som samma politeker har fört. När detta skrivs, berättar media att borgarrådet Kristina Axen-Olin (m) i Stockholm har tagits in på behandlingshem för svåra personliga problem. Jag har dock inte missbruksproblem.

    Martin har också lyckats hålla isär vad som är bra för hans eget parti, s, och vad som är bra för sd, i stället för att glädjas över att sd inte längre kommer att vara en allvarlig konkurrent till s om de traditionella s-väljarna.

  4. ghe005 Says:

    Jag håller också på Flemström Martin ! Han har i alla fall varit kul att debattera med -o dessutom mödat sig om att svara på inlägg

  5. Tommy Funebo » Blog Archive » Flemströms svar Says:

    […] emot vad Flemström har att säga angående händelserna kring honom, och hans summering av läget kom i förmiddags på Martins […]

  6. Lars Flemström Says:

    När Funebo bagatelliserar att Kronlid ”lutar mot den kristna högern” visar han sin totala okunnighet om manipulaltiva högerkristna sekter. Livet ord är ingen sekt. Det ständiga utpekandet av Livets ord undanskymmer att de manipulativa sekterna uppstår inom de gamla frikyrkorna som försök att utmana Livets ord. Det är särskilt pingstkyrkan som transformeras till elitkyrka i sektvärlden, från tron på det demokratiska ”allmänna prästadömet” till tron på gudomligt utvalda pastorer som har direktkontakt med Gud och får direkta budskap från Gud. Vem vågar säga emot Gud?

    Som ”partichef” inom SD Örebro-distriktet har Kronlid praktiserat en politisk variant. Hans ”karriär” (=utvaldhet), som han ofta talar om som något självklart, går före allt, andra ska offra sig för hans karriär, och slutligen krossas om de inte vill det. Han är säkert inte inspirerad av Hitler, utan av den unkna, kvasireligiösa miljö, som mer handlar om makt och pengar än tro. Men vad hindrar att ”riktiga” nazister finner behag i detta?

  7. Lars Källström Says:

    David Kronlid är en belastning för partiet och borde frånsäga sig sina uppdrag inom partiet. Det skulle hela partiet och dess medlemmar tjäna oerhört på.

Kommentarer inaktiverade.


