Människor, bara människor

Idag har Kenny Nilsson, utbildningsbevakare på Örebro Studentkår, berikat Allehanda med något så ovanligt som en artikel där människan sätts i centrum. Inlägget är skrivet i polemik mot universitetets rektor och kommunstyrelsens ordförande, som i en tidigare artikel betonade förnyelse, förnyelse och förnyelse som de viktigaste komponenterna i deras framtidsvision. Kenny Nilsson skriver ”Visionen som målas upp är organisatorisk och högtravande där det inte verkar finnas någon plats för vanliga människor med vanliga liv”.

Och vidare ”Örebro studentkår tror på människan, att hon står för kunskapen, kompetensen, entreprenörskapet, handlingskraften och ledarskapet. Det är människans skaparglädje, nyfikenhet och inneboende empati som måste vara framtiden och vårt ideal”.

Jag tar mig friheten att citera formuleringarna. De är oerhört vackra och jag njuter av att läsa dem.

Till Kenny Nilsson vill jag rikta ett stort och uppriktigt tack. Tack för att du påminner om dessa viktiga utgångspunkter. Tack för att du formulerar dem. Och tack för att du skänker hopp, genom att som företrädare för studenterna, alltså de människor som ska ta över när rektor och kommunstyrelseordförande lämnar sina uppdrag, representerar ett mänskligt perspektiv. Det ger hopp och framtidstro.

Håll fast vid det perspektivet och glöm aldrig vad du har formulerat i den här artikeln.

P.S.
För mig representerar den här artikeln något mycket mer än en replik i en organisationsfråga. Möjligen läser jag in betydelser som går utöver vad författaren har avsett, men vad spelar det för roll? Stärkt i min framtidstro tar jag mig nu an lördagsstädningen med gott mod.

P.P.S
Associerar plötsligt till Strebers låt ”Bara människor”:

Han tillverkar vapen
som han säljer på export
Hon ligger på sjukhus utan hår
och med cellgift i sin kropp

Hans vapen dödar människor
men han känner ingen skuld
Hon värderar livet mycket mer
än pengar och guld

MÄNNISKOR
BARA MÄNNISKOR

Han bara sparar pengar
inser inte att livet kan ta slut
Hon bjuder på sig själv
och hon lever minut för minut

Han är död nu, han blev skjuten
med ett av sina egna gevär
Hon är frisk nu, har en man
och barn och är kär

MÄNNISKOR
BARA MÄNNISKOR

