Om varför det är så svårt att hitta moderater utan lik i lasten

Reinfeldt har det inte lätt. Hur hittar man en moderat på toppnivå som inte har fifflat med skatten? Medias dom är hård: är statsminister Reinfeldt tillräckligt kompetent för att rekrytera trovärdiga medarbetare?

”Det blåser på toppen”, förklarar Reinfeldt.

”Det sviktar i rekryteringsunderlaget” är väl en mer adekvat förklaring. Problemet för de nya moderaterna är att partier inte förändras med en förändrad retorik. Byta ideologi är en sak, men byta klass är något helt annat.

Inom överklassen är svartbyggen och svart städhjälp en normalitet. Där frodas föreställningen att lagar och regler, det är till för de där andra. Folket. Kreti och pleti. Överklassen, däremot, lyder under andra lagar. Någon som känner igen begreppet ”skattefrälse”? Wikipedias definition är tankeväckande:

”Frälset kan ses som ett medel för kungamakten att knyta till sig inflytelserika personer som annars skulle ha kunnat vara konkurrenter om makten i ett rike. Det världsliga frälset konstituerades av etablerade stormän och förmögna bönder som av kungen befriades från skatt om de var beredda att ställa upp i hans tjänst”

Stormän i ”kungens tjänst” är alltså av tradition skattebefriade. Det är den föreställningen som lever kvar hos de nygamla moderaterna, skattefrälsets ättlingar.

Detta kan förstås inte uttryckas klart ut och det är därför det blir så svårt att hitta rimliga förklaringar till den självpåtagna rätten att inte betala skatt.

” – Jag fick tipset av en bekant och hoppade på det. Det är beklagligt. Så ska man inte göra.”
(Charlotte Cederschiöld om varför hon och hennes man anlitat svart städhjälp i 13 år.)

”Jag har ingen djupare förklaring. Det har bara rullat på. I fortsättningen betalar vi vitt.”, säger Charlotte

Nicola Clase vägrar att ge någon förklaring överhuvudtaget. Från Aftonbladet:

”Det finns inget försvar för det här. Det är fel från början till slut och det är därför vi ska rätta till det.

TT: De vanligaste skälen att anlita svart arbetskraft brukar antingen vara av kostnadsskäl eller på grund av bristande tillgång.

– Ja… men jag kan bara konstatera att det här är fel av oss. Och eftersom jag gör det kan jag bara dra nästa slutsats och det är att vi måste rätta till det här.

TT: Du vill alltså inte svara på frågan om varför ni gjorde så här?

– Nej, jag tycker att nu när man befinner sig i det här läget kan jag bara beklaga och vara hemskt ledsen.”

Alltså, så här. Om det är dumt och det inte finns något försvar – varför förekommer det? Och varför är det så vanligt hos just moderater?

Det finns mycket att förklara i detta. Jag har min överklassförklaring och den håller jag fast vid tills någon annan kommer med något bättre.

