Vad jag håller på med…

För den som undrar varför jag har lagt in så många inlägg om frihet kan jag informera att jag håller på och bemöter Ola Ströms krönikor om frihet, liberalism och sånt. I ett tidigare inlägg redogjorde jag för den ursprungliga planen – att gå igenom en rad olika begrepp på ett lite mer nyanserat vis i syfte att lyfta diskussionen något.

Hittills har jag gått igenom självständighetsförklaringen, de mänskliga rättigheterna, konstitutioner, medborgerliga rättigheter och nu senast alltså frihet. Frihetsbegreppet är ganska mångfacetterat, så där fick jag göra flera inlägg. Även om jag inte känner mig helt färdig med detta väljer jag att gå vidare till nästa område.

Framöver kommer det handla om individualism, om egoism, om liberalism, om kapitalism och om klassamhället. Sedan blir det eventuellt något om radikalism och om makt – eller om jag kommer in på olika kombinationer. Liberalism och kapitalism, till exempel. Vi får se. Frihetsbegreppet kändes lite mastigt och jag ber om ursäkt om det blir mycket att läsa på en gång. Risken finns att jag hamnar i samma fälla när jag går igenom de kvarvarande områdena. Kapitalism, till exempel, låter sig nog inte gås igenom på några enstaka meningar.

