Jo, det har man ju hört…

David Kronlid, sverigedemokraterna, förklarar i landstingets budgetdebatt varifrån han har fått uppgiften att landstinget har gjort stora nedskärningar på psykiatrin:

Det är alltså ingen information som jag har hittat på själv, utan det här har jag hört. Och.. och… men.. vad man kan säga… jag vet inte… Jag är ingen expert, jag är ny i landstinget. Eeeh… Men jag har hört det från ett antal olika folk och… människor, både utanför partiet och människor som… inom partiet och jobbar inom vården… att… det helt enkelt inte satsas tillräckligt på psykiatrin, det är inte tillräckligt med… med… terapi och hjälp utan… eeehh… Ja, lite vårdslöst så har man ju hört… att det… är lite mer förvaring och tabletter än hjälp. Nu har jag ju själv ingen erfarenhet, jag har ju inte jobbat, men… såna här uttryck har man ju hört och… å… vi tror helt enkelt att dom som är psykiskt sjuka är lätta att skära ner på. Men… och inte ge tillräckligt med resurser. Det är kanske lite tacksamt. Och… det borde satsas mer. Det borde ges mer stöd, terapi och… fler människor, speciellt dom som… som… nyligen råkat ut för någonting skulle behöva få hjälp snabbt. Eeeh… det ska inte vara långa köer till terapi och man ska inte behöva ha… ha… försökt begå självmord eller nåt för att komma och få god hjälp, utan god hjälp ska ges snabbt så att man inte hamnar i något djupare tillstånd, utan att man snabbt kan åtgärda … hälsan.”

Möjligheten att i efterhand kunna lyssna på inläggen i landstingsfullmäktiges budgetdebatt är en ovärderlig tillgång för den som vill veta mer om de företrädare man valt in i församlingen. Är de förtroendeingivande? Verkar det som om de vet vad de talar om? Skulle jag lägga min röst på samma parti i nästa val? Lyssna själv och gör din bedömning!

Jag för min del tänker, att bara för att man själv som väljare kanske inte är expert på landstingsfrågor så vill man nog att ens företrädare ska ha åtminstone lite kunskap på området. Sverigedemokraterna är det enda partiet som ställde upp i landstingsvalet utan något landstingspolitiskt program. De har med andra ord fått ett öppet mandat av väljarna att tycka vadsomhelst om vårdfrågor. Min fundering är om deras väljare hade tänkt sig ännu ett borgerligt parti, men med företrädare som inte kan något om landstinget och som till och med gör en poäng av att de är obildade?

Ett svar to “Jo, det har man ju hört…”

  1. ghe005 Says:

    underbart martin

Kommentarer inaktiverade.


