Tonåring

Hur du märker att ditt barn blivit tonåring

– Du börjar få sms där det står ”Va?”

Du kan hamna i dialoger av den här typen:
– Har du några läxor den här veckan?
– Nej.
(Sedan visar det sig att tonåringen hade två prov som han inte har tränat på.)
– Men du sa ju att du inte hade några läxor. Varför talar du inte om att du har prov?
– Prov är inte läxor. Du frågade bara om jag hade läxor.

Eller så här:
– Hur kunde du missa bussen? Tittade du inte på klockan?
– Jo, men jag glömde bort hur mycket den var.
– Tycker du att det där var en bra ursäkt?
– Klockan ändrar sig ju hela tiden, så varför ska man komma ihåg vad den är?

Från en MSN-konversation. Jag sitter på jobbet, tonåringen har slagit igång datorn hemma.:

– Hur går det med gräsmattan?
– Vilken gräsmatta?
– Retas inte nu. Du skulle klippa gräset. Hur går det?

<upptaget>

Efter ett tag återupptas konversationen:
– Va?
– Gå ut och klipp gräset nu!

Jag säger som Ramones:
”I wanna be sedated!”

6 svar to “Tonåring”

  1. Eva-Lena Says:

    Det där med att städa sitt rum, är det något som bara flyter hos er? Och kläder som hamnar lite över allt, är det bara hos oss? Måste erkänna att det är både utvecklande och förnyande för föräldraskapet att ha tonåringar. Och det blir aldrig långtråkigt.

    För övrigt så har jag nu uppdaterat min länk till din nya blogg.

  2. ghe005 Says:

    Grattis Martin o välkommen i gänget.Jag har överlevt tre tonåringar.Den yngstas kommentarer på de flesta frågor: ”skaffa dej ett eget liv” Hon är en vettig o helt talför person nu för tiden.

  3. Martin Says:

    Inlägget baserar sig på ett snävt urval. Tog man upp allt skulle det bli ett väldigt långt inlägg.

    Men som en klok man sa till mig: ”Man utvecklar ett enormt tålamod. Frågan är vad man ska med allt tålamod till när de väl flyttar hemifrån”

  4. Agneta Says:

    Har du ännu inte kommit till den punkt där du plötsligt minns din egen tid som tonåring? Det är då som poletten trillar ner: Allt handlar om att föräldrarna får betalt för gammal ost… ;o)

  5. Anders Says:

    Man är själv som en ost när man är förälder: Ju äldre man blir desto godare blir man, men man kan börja lukta. 😉

  6. Martin Says:

    Själv var jag en exemplarisk tonåring, så det är nog en bit kvar till den där punkten.

    Lider man mindre när man har passerat den?

Kommentarer inaktiverade.


