Anafor

Jag slog upp ordet Anafor i Wikipedia. Innebörden illustreras med ett antal exempel.

We shall not flag or fail. We shall go on to the end. We shall fight in France, we shall fight… Winston Churchill, 4 juni 1940

I have a dream that one day this nation… I have a dream that one day on the red hills of Georgia… I have a dream that one day even the state of Mississippi… I have a dream today… Martin Luther King, 28 augusti 1963

”Jag tycker om fågelsången”, sa han. ”Jag tycker om musiken från mina silverpopplar. Men mest tycker jag om att höra min son skratta i rosengården.” Astrid Lindgren i Mio, min Mio, 1954

När jag sade att vi… När jag sade att välfärden… När jag talar om… Göran Persson 9 oktober 1996

Och dit kom folket från varven, från SKF och från Volvo. Och dit kom folket från Hisingen och bostadsområdena runtom Göteborg. Och vi såg varandra i ögonen. Och vi tryckte varandras händer och vi sa: ”Vi tar det, vi ska segra!” Olof Palme, 1976

Man kan nog säga att valet av exempel inte på något sätt faller ut till Göran Perssons fördel.

2 svar to “Anafor”

  1. Agneta Says:

    Blev du förvånad?

  2. Martin Says:

    Jag förvånades över att artikeln var så underhållande.

Kommentarer inaktiverade.


